Matematyka, język polski, języki obce, biologia, historia, WF – nie jest to nawet połowa przedmiotów, które aktualnie obowiązują w szkołach. Jednak nie wszystkie są równie ważne i potrzebne, a w programach nauczania zdecydowanie czegoś brakuje. Tylko czego?
O tym, że system edukacji nie jest doskonały, nie trzeba nikogo przekonywać. Dzieci są przeładowane informacjami, zadaniami i wiedzą, która w praktyce rzadko się przydaje. Do tego często wiele do życzenia pozostawia sposób, w jaki ta wiedza jest przekazywana – fakty, formułki i dane wykute na pamięć bez samodzielnego wyciągania wniosków czy rozwiązywania problemów. Z pewnością każdy, kto skończył szkołę, przekonał się w dorosłym życiu, że wiele ze szkolnych lekcji było mało pożytecznych, a ich miejsce mogłyby zająć przedmioty przyszłości.
Retoryka to, najprościej mówiąc, umiejętność poprawnego mówienia, a w węższym ujęciu uczy efektywnej komunikacji, identyfikowania potrzeb rozmówcy i używania słów do osiągania konkretnych celów. Zdecydowanie jest to jeden z tych przedmiotów, które powinny znaleźć się w szkołach – zdolność wyrażania własnych myśli i skuteczna komunikacja przydają się w każdym środowisku. Retoryka pomaga również uwolnić się od lęku przed wystąpieniami i uczy poprawnego argumentowania w dyskusjach.
Warto, by dzieci od najmłodszych lat uczyły się, jak właściwie zarządzać pieniędzmi, a na kolejnych etapach edukacji powinny poznawać podstawy ekonomii. Dzięki temu w dorosłym życiu łatwiej będzie im zrozumieć najważniejsze instrumenty finansowe, myśleć o inwestycjach i oszczędzać.
Logika uczy nas szukać niestandardowych rozwiązań, nie bać się skomplikowanych zadań i myśleć spójnie oraz konsekwentnie. Dzięki takim umiejętnościom potrafimy wyciągać wnioski i lepiej analizować to, co nas otacza. W okresie, gdy u dzieci najintensywniej rozwija się logiczne myślenie, to właśnie szkoła powinna ten rozwój wspierać odpowiednimi lekcjami.
Do internetu mają dostęp praktycznie wszyscy, także dzieci. Niestety nie każdy użytkownik wie, jak korzystać z sieci świadomie i bezpiecznie. Dlatego taki przedmiot jak bezpieczeństwo i higiena informacji jest naprawdę niezbędny. Dzięki niemu dzieci uczyłyby się, jak unikać w sieci oszustów, rozpoznawać fałszywe witryny i chronić swoje dane. Z kolei higiena dotyczy tego, jak postrzegamy i rozpowszechniamy informacje – uczy weryfikacji źródeł i odróżniania fałszywych informacji od prawdziwych.
Ankiety szkolnego psychologa z pytaniami o to, czy dziecko lubi uczyć się w szkole i przebywać z kolegami z klasy, wyraźnie nie wystarczają. Należy uczyć dzieci rozpoznawania depresji i innych chorób psychicznych, odróżniania ich od złego nastroju lub zmęczenia, a także właściwej komunikacji z osobami, które mają zaburzenia. Ważne jest także uczenie dzieci efektywnego radzenia sobie ze stresem.
Postępujące wyniszczanie środowiska naturalnego, zanieczyszczenia, rosnące góry śmieci i wisząca nad nami katastrofa klimatyczna – wszystko to wymaga pilnego edukowania w zakresie ekologii i ochrony przyrody. Dzieci powinny poznawać podstawowe, zdrowe i ekologiczne nawyki, zasady recyklingu, sposoby na życie w zgodzie z naturą, podstawy działania zrównoważonej gospodarki itp.
Wymienione na naszej liście przedmioty obejmują kompetencje, którymi powinien władać każdy człowiek. To umiejętności, które znacznie ułatwiają życie, pomagają w rozwoju kariery i zarządzaniu swoimi finansami.
Zdj. główne: CDC/unsplash.com